پری ملکی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 5 اسفند 1392
بازدید : 401
نویسنده : آوا فتوحی

پری ملکی از سن شش سالگی شروع به خواندن آوازهایی که

از رادیو می شنید، کرد. از آن پس به طور مرتب در جشنها و مسابقات مدرسه شرکت کرد . وی بارها در مسابقات ناحیه شمیران رتبه اول را کسب کرد.
پس از ازدواج به تشویق همسرش خواندن را به طور جدی پی گرفت . زنده یاد ایرج تیمور تاش ، ترانه سرا ، او را به وزارت فرهنگ و هنر وقت معرفی کرد و او مدت زمان کوتاهی نزد مرحوم محمود کریمی به فرا گیری آواز سنتی پرداخت . از سال 56 تا 59 در انگلیس به فرا گیری گیتار کلاسیک پرداخت و پس از بازگشت به ایران یک سالی نیز نزد برادران موذن آموختن را ادامه داد . پس از آن به آموختن سه تار روی آورد . یک سال نخست را با جمال سماواتی و پس از آن را با مسعود شعاری کار کرد . از سال 60 تا 64 فراگیری آواز سنتی را نزد استاد نصرالله ناصح پور پی گرفت .
پس از آن نزد " استاد علی جهاندار " شیوه " سید حسین طاهر زاده " ( مکتب اصفهان ) را فرا گرفت . شیوه استاد این بود که درس را ضبط می کرد و برای هنرجو می خواند . این همان شیوه ای است که پری ملکی خود برای تدریس به کار گرفت . در همین ایام نزد امیر پایور به فراگیری تصانیف قدیمی پرداخت .

پری ملکی از سال 65 شروع به تدریس کرد . ابتدا با چند هنرجو و سپس و تا کنون در ماه بیش از پنجاه هنرجو را تعلیم می دهد. گوشه ای را می خواند و ضبط می کند و به همراه هر گوشه در هر جلسه یک تصنیف نیز می آموزد .
مرحله اول در شیوه آموزشی وی ، تدریس آوازها و دستگاه ها به جز نوا و راست پنجگاه است . در این مرحله گوشه ها را برای هنرجو تشریح کرده و جمله بندی و اجزای آن را به تفکیک مشخص می سازد و تحریرها را نخست آرام و شمرده برای هنرجو ضبط می کند . مرحله دوم آموزش ، شعرگذاری بر روی گوشه هاست . هنرجو شعر مناسبی برای هرگوشه و آواز پیدا کرده و به ترتیب ردیف را دوره می کند .در مرحله سوم نوا و راست پنجگاه را می آموزد و مرحله چهارم به تدریس آنچه از شیوه طاهرزاده مانده اختصاص دارد . مرحله آخر بازخوانی شیوه آوازخوانی خوانندگان قدیمی همچون قمر ، روح انگیز و معاصران چون بنان ، قوامی ، خوانساری ، شجریان و ... است . از خیل شاگردان این سال ها ، امروز بسیاری خود ، مدرس یا خواننده شده اند که از آن جمله خانم ها مهسا و مرجان وحدت ، یاسمن کاظمی ، حمیرا مظاهری، نوشین مافی و تعدادی نیز به گروه های کر معرفی شده اند .

از سال 73 با تشکیل گروه موسیقی "خنیا " به اجرای کنسرت هایی برای بانوان و سپس با تغییرات جامعه ،به صورت همخوانی برای عموم پرداخته است . علاوه بر اجرای کنسرت هایی در ایران ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس ، اتریش، بلژیک و سویس با سه فیلم مستند به کارگردانی خسرو سینایی و فیلم مستند "بارکوله کشی " همکاری کرده است و نیز به عنوان تنظیم کننده موسیقی صحنه ها و تعلیم آواز با کیومرث پوراحمد در فیلم سینمایی " شب یلدا " همکاری داشته است .

 





:: برچسب‌ها: پری ملکی , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








اگر که سن را عروس بدانیم و اندیشه را داماد این زفاف را اویی می شناسد که حافظ را بستاید (گوته)

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com